יום רביעי, 9 במאי 2012

כולם בשביל אחד: תרומה קטנה יכולה להרים פרוייקטים גדולים


כולם בשביל אחד: תרומה קטנה יכולה להרים פרוייקטים גדולים

על כך מבוסס המודל של Headstart, שירות שמאפשר ליזמים להעלות את הפרויקטים המתוכננים שלהם לאתר ולציין כמה כסף הם מעוניינים לגייס מהציבור ■

09/05/2012, 17:15

מעיין מלצר יוסי מאירי      / צלם:  עינת לברון
אחת הבעיות הראשוניות שמטרידה כל יזם מתחיל היא מאיפה לגייס כסף כדי לממן את הרעיון שלו. מדובר בתורה שלמה שמתחילה בצעדים קטנים ומסתיימת בהרבה תושייה ולא מעט קשרים. יוסי מאירי הוא יזם כזה, שמתעסק בתחום האינטרנט וגם בתחום הייבוא של אופני עץ לילדים ומצלמות מיוחדות לקסדות.
הרעיון נגנז במהרה, לאחר שהבינו כי רשות ניירות ערך בישראל אינה מתירה יותר מ-35 שותפים בעלי מניות בעסק פרטי - אלא אם החברה הופכת לציבורית.כיזם, מאירי תמיד נתקל בבעיית גיוס הכסף למיזם החדש הבא. עם שני חבריו - מעיין מלצר ויונתן גל - חשבו השלושה על הדרך לאפשר ליזמים כמוהם להעלות את הפרויקטים שלהם לאוויר כדי לחפש שותפים עסקיים למיזמים שיחזיקו באחוזים מהחברה, ובכך לקדם יזמים צעירים.
השלושה לא ויתרו ונתקלו באתר Kickstarter, שמיועד לגיוס כסף מההמונים (Crowdsourcing), והחליטו ליצור פלטפורמה דומה בעברית בשם Headstart. השירות מאפשר ליזמים להעלות את הפרויקטים המתוכננים שלהם לאתר ולציין כמה כסף הם מעוניינים לגייס מהציבור. התחומים מגוונים ונעים מהפקת אלבומי מוזיקה, דרך הוצאה לאור של ספרים ודיסקים לילדים ועד מופעים חדשים כמו זה של אנסמבל "ציפורלה" המפורסם, שהצליח לגייס דרך האתר 37 אלף שקל מ-129 תומכים, או רן ניר, הבסיסט של להקת אסף אבידן והמוג'וס, שהוציא דיסק בכורה וגייס 30 אלף שקל מ-144 תומכים.
יותר מ-500 תומכים
מאירי מבהיר, כי "מי שנותן כסף לפרויקט נקרא 'תומך' ולא 'תורם' כי הוא מקבל בתמורה תשורה מסוימת". כך, למשל, אנסמבל "ציפורלה" הציע לתומכיו כניסה למסיבת ההשקה או כרטיסים למופע הבכורה, בעוד ניר הציע קרדיט באלבום לצד השתתפות בקליפ של אחד השירים.
לכל פרויקט באתר יש תאריך יעד לגיוס הכסף ולא ניתן להאריך אותו או לגייס רק חלק מהכסף. בעוד שב-Kickstarter התשלום יורד באותו הרגע ומוחזר לתומך במידה והפרויקט לא יצא לדרך - ב-Headstart התשלום נגבה רק כשהפרויקט מגיע לסיומו.
מאירי מספר, כי הממוצע העולמי של גיוס כסף מההמונים עומד על 3,000דולר, כשהממוצע לגולש דומה לזה של ישראל - 120-150 שקל. עד היום גויסו דרך האתר יותר מ-130 אלף שקל מיותר מ-500 תומכים.
הרעיון של Headstart קיבל בשבוע שעבר חיזוק מצידה של הצעת חוק שהגיש ח"כ אבישי ברוורמן לתיקון חוק ניירות ערך, לפיו עסקים יוכלו לגייס כסף מהציבור באמצעות Crowdfunding בלי צורך להנפיק מניות לציבור או להגיש תשקיף לרשות ני"ע.
הצעת חוק דומה אמורה להיכנס בקרוב לתוקף בארה"ב, לאחר שהנשיא ברק אובמה חתם עליה. לפי הצעת החוק הישראלית, חברה תוכל לגייס עד 2 מיליון שקל בשנה מהציבור, כשכל משקיע יוגבל להשקעה של עד 5,000 שקל במשך 12 חודשים
.

תגובה 1: