יום שבת, 10 בדצמבר 2011

הגיעה העת לאפשר ליזמים להשתמש באינטרנט וברשתות החברתיות כדי לגייס כסף

מציאות מוכרת לעוסקים ביזמות היא שמרבית חברות הסטארט-אפ נאלצות להחזיר את נשמתן לבורא עוד לפני שהיתה להן ההזדמנות להוכיח את עצמן. עלות הוכחת היתכנות, יצירת גרסה או אבטיפוס, משתנה מתחום לתחום, אך על פי רוב דורשת משאבים ניכרים.

אמנם באחרונה קמו קרנות הון סיכון שמתמחות במימון Seed (מימון חברות בשלבים ראשוניים), וישנם גם אנג'לים (יחידים בעלי ממון), אך אלה אינם מספיקים, ויוזמות רבות יורדות לטמיון מבלי שזכו אפילו להזדמנות הראשונה.
אחד הפתרונות למצוקת המימון הוא פנייה לגיוס הון באמצעות האינטרנט. בשנים האחרונות נוכחנו לדעת שהאינטרנט יכול לשמש לא רק כלי לקיבוץ אנשים סביב רעיון, אלא אף למימון באמצעות ההמון, Crowd Funding. כך לדוגמה, headstart מספקת פלטפורמה להצגת פרויקטים בתחום התרבות האמנות והיזמות, ומאפשרת  ליוצרים לגייס כסף בתמורה לתשורות.

גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, גייס באמצעות האינטרנט תרומות רבות בסכומים קטנים לקמפיין הבחירות שלו. מדוע אפוא שחברות סטארט-אפ לא יגייסו כסף באינטרנט תמורת מכירת חלקים קטנים מהחברה? התשובה לכך היא שגיוס כסף באמצעות פנייה למספר גדול של משקיעים היא הפרה של חוקי ניירות ערך. חוק ניירות ערך והתקנות שהותקנו על פיו מגדירות הצעה של ניירות ערך ליותר מ-35 אנשים כ"הצעה לציבור", המחייבת עמידה בדרישות רגולטוריות שונות, שהמרכזית בהן היא הכנת תשקיף. הרציונל שבבסיס הדרישות הוא הרצון להגן על משקיעים מפני הטעיה. ואולם, דרישה מעין זו אינה מעשית כשמדובר בחברות סטארט-אפ קטנות המבקשות לגייס סכום ראשוני, והיא מונעת מהן למכור מניות ב-Crowd Funding.

פתרון ראשון למגבלה זו סיפק בנובמבר הקונגרס האמריקאי, שהעביר חוק בשם The Entrepreneur Access to Capital Act. החוק פוטר למעשה חברות קטנות שמגייסות הון ממספר גדול של משקיעים מהכפיפות לדרישת התשקיף של רשות ניירות ערך האמריקאית. הפטור ניתן בתנאים מסוימים, שנועדו למנוע הונאת המשקיעים. ראשית, המשקיעים מוגבלים לסכום שאינו עולה על 10,000 דולר, או על 10% מהכנסתם השנתית. שנית, כמות הכסף המגויס מוגבלת לסכום של מיליון דולר, או לסכום כפול אם החברה מציגה דיווחים כספיים מסוימים.

הגיעה העת לאמץ חקיקה דומה גם בישראל ולאפשר ליזמים להשתמש בכוח של האינטרנט והרשתות החברתיות כדי לגייס כסף. ניתן אמנם לטעון כי הדבר עשוי להוביל להטעיית משקיעים, ושלא ראוי לעודד השקעת הון אישי בתחום עתיר סיכון כל כך; אך האם ניתן לומר זאת במדינה שנהנית מהכינוי אומת הסטארט-אפ, וששלטי החוצות בה מפצירים בנו למלא כרטיסי לוטו או לנחש מי יבקיע את השער הראשון במשחק כדורגל בספרד?      

* מתוך למצוא אנג'לים בפייסבוק, זוהר נבו, דה-מרקר 08.12.2011

יום שישי, 9 בדצמבר 2011

מה זה headstart בעצם?

מה זה headstart בעצם?

headstart היא פלטפורמה שמאפשרת ליוצר להציג פרוייקט ולגייס עבורו כסף מהקהל. 

אז למה לי לתמוך?
אולי אתה מכיר את היוצר ורוצה לעזור לו להגשים חלום, אולי מישהו שאתה מכיר המליץ לך עליו. 
אולי אתה חושב שהרעיון בפרוייקט מגניב, ואולי סתם מתחשק לך להיות מפיק סרטים ליום אחד ולתמוך בקולנוע אינדי (-;
מלבד הסיפוק בתמיכה בחבר או מכר, והאפשרות לקחת חלק פעיל בתהליך היצירה של פרוייקט אמיתי, כל תמיכה מזכה אותך בתשורה!  
כל יוצר מגדיר את התשורות עבור הפרוייקט שלו. הן ייחודיות ומשתנות מפרוייקט לפרוייקט וגם לפי סכום התמיכה.
תוכל לראות אילו תשורות מציע היוצר בפאנל השמאלי בעמוד הפרוייקט. אולי הדמות הראשית בספר תקרא על שמך? אולי תופיע בקליפ? ואולי תזכה בביקור באולפן הקלטה?

ומה קורה אם היוצר לא מגייס את מלוא הסכום?
אם פרוייקט לא הגיע ליעד הגיוס התומכים לא יחוייבו. כל כספי התמיכה מבוטלים ופרטי כרטיס האשראי של התומכים נמחקים.

השתכנעתי! אז איך תומכים?
בחמישה צעדים פשוטים! 

תוכל לצפות בסרט קצר המסביר כיצד לתמוך בפרוייקט או לגלול מטה ולקרוא את ההוראות:





הוראות תמיכה:
1. בחר בפרוייקט בו ברצונך לתמוך מתוך האפשרויות בדף הבית

2. לחץ על כפתור "תמכו בפרוייקט", או בחר במדרגת התמיכה הרצויה מתוך הפאנל השמאלי.


3. אם לא התחברת לאתר בשלב זה תתבקש להתחבר, תוכל לעשות זאת באמצעות הפייסבוק או בעזרת שם משתמש וסיסמא.


4. מלא פרטים אישיים (למשלוח התשורה). בתפריט משמאל תמצא הזדמנות אחרונה לשנות את התשורה ולעדכן את סכום התמיכה ידנית. בסיום לחץ המשך.


5. הכנס פרטי כרטיס אשראי ולחץ אישור. כרטיס האשראי יחוייב רק במקרה והפרוייקט גייס את סכום היעד בהצלחה.